خطوات للحفاظ على اعين الاطفالSteps to Protect Children’s Eyes

by Mohammed Al Hariri

(English follows Arabic)

SAMSUNG CSC

قال أخصائي طب العيون في المسستشفى السوري الدكتور علاء الدين الشلبي إنه يستقبل في عيادته ما يقارب 30-40 حالة مرضية في كل يوم ثلاثاء من التاسعة صباحا حتى الثالثة ظهرا، وأن أغلب الحالات التي يستقبلها تكون من الأطفال الذين لا تتجاوز أعمارهم 15 عام.

وأكد الشلبي في حديثه لـ “الطريق” أن الأمراض في العين بالنسبة للاطفال الأكثر شيوعا خاصة في مخيم الزعتري حيث يعاني أغلب المراجعين مما يلي: 

  1. طول نظر أو قصر نظر أو انحراف وكلاهما قابل للعلاج بالنظارة (تفصيل نظارة) وهذا يعتمد على وقت العلاج حيث يجب أن يكون منذ بدايته وقبل أن تتفاقم الأمور سوء، كما يوجد أمراض تحتاج إلى عمليات لأن (النظارة) لا تفي بالغرض الطبي المطلوب في بعض الأحيان.
  2. أما المرض الأكثر شيوعا داخل المخيم وبشكل عام هو الحساسية أو ما يعرف بالرمد الربيعي و يزداد نسبة المصابين بهذا المرض في بداية فصل الربيع وتعرض العين لأشعة الشمس أو الغبار الذي ينتشر في المخيم نتيجة العوامل الجوية المتقلبة، أما علاج هذا المرض فهو بالابتعاد عن مسبباته وهي الضوء القوي وأشعة الشمس و تجنب الغبار في المرحلة الأولى وينصح في هذه المرحلة باستخدام كمادات الماء كعلاج، وفي حال ازدادت الحالة سوء يجب زيارة الطبيب لاعطائه العلاج اللازم ويكون إما بالكرتزون او بمضادات حساسية مع الإلتهاب و هناك حالات تستوجب اعطاء إبرة طويلة المفعول تحت الجفن.
  3. وهناك مرض دائما ما يتعرض له الأطفال الذين لا يتجاوزن العام وهو انسداد مجرى الدمع، إذ يقوم الطبيب في البداية بتعليم الأم كيفية تدليك مجرى الدمع  وكثيرا ما تكون وسيلة سهلة للعلاج الكامل، أما الحالات التي تغلق فيها مجرى الدمع و تبقى فترة زمنية طويلة مع الطفل حتى سن عامين أو أكثر فهو بحاجة إلى تخدير كامل ومن ثم إجراء عملية تسليك مجرى الدمع  وهي عملية سهلة لكن الطفل بحاجة إلى تخدير عام حرصا على سلامة العين.

وختم الشلبي: الأمراض آنفة الذكر هي الأكثر شيوعا في المخيم وخاصة عند الأطفال علما أن طرق العلاج غير متوفرة بشكل كامل داخل مخيم الزعتري وتحتاج بعض الحالات للعلاج في الخارج.      

                                                                                                                               إعداد: محمد الحريري                             

An eye specialist in a Syrian Hospital, Dr. Aladdin Shalabi, said that he receives 30-40 cases in his clinic on Tuesdays from 9 am until 3 pm and that most of the cases are children under 15 years old.

Dr. Shalabi confirmed to the ‘Road’ that eye diseases in children are common, especially in Za’atari camp, and most of his patients suffer from:

1. Long or short sightedness: both are treatable with glasses if caught early. There are some cases that require surgery because the glasses don’t help.

2. Allergies, or specifically, vernal conjunctivitis caused by an allergic reaction, are the most common reason for eye doctor visits. This is more common at the beginning of spring when the eyes are exposed to the sun and dust that spreads in the camp as a result of volatile weather. The cure for this condition is to stay away from strong sunlight and avoid the dust. If your eyes get irritated, it is recommended to use a water compress and if the case is bad, you should visit a doctor to give you medication, either cortisone or anti-allergy medicine. Some cases require an injection under the eyelid.

3. There is a condition that afflicts children under one year old called Tear Duct Obstruction. In cases caught early, the doctor teaches the mother how to massage the tear ducts, which is an easy treatment, but if the tear duct remains closed for a long time, anesthesia and an operation on the tear duct is required.

Shalabi says that the above conditions are the most common in Za’atari camp, especially for children. Treatment is not always available in the camp and some cases should be treated outside the camp.

Mohammed Al Hariri

………………………………….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: