Where do all the extra vegetables go? أين تذهب الخضروات الزائدة؟

by Alaa Al Hamady

(English follows Arabic)

سؤال يتبادر إلى الأذهان، أين يذهب أصحاب محال الخضروات والفواكه بما يزيد لديهم من السلع؟ وكانت الإجابة بأنه يتم بيعها في في اليوم التالي بنصف السعر أو أقل من ذلك، فيما يقوم أخرون بتوزيعها علىى الفقراء والمساكين، والبعض يعطيها للأشخاص الذين يملكون الحيوانات والطيور.

“الطريق” تجولت في السوق والتقت أصحاب المحالات، حيث أكد بائع الخضروات أبو يزن 32 عام: أن الخضار التي لا تباع في محله في نفس 1-49اليوم يقوم إما بتوزيعها على الفقراء والمحتاجين، أو بتخفيض سعرها إلى النصف أو أقل من ذلك، لافتا أن العديد من أصحاب محال الخضار ينتهجون ذات المسار، وذلك أفضل من أن تتلف وهي معروضة مكانها.

وقال أبو محمد 25 عام: لا يمكن أن نتخلص من الخضروات والفواكه الزائدة بشكل سلبي، بل نعمل على استغلالها بالشكل السليم إما من خلال بيعها بنصف الثمن أو بيعها بشكل كامل وبسعر مقطوع لأصحاب الماشية أو الدواجن، لافتا أنه في العديد من الأحيان يقوم بفرز هذه الخضروات في اليوم التالي ويبيعها من جديد.

وأضاف آخر رفض ذكر إسمه: لا يوجد لدينا ثقافة إلقاء الخضروات والفواكه بل نعتبره أمر ينهي عنه ديننا في التخلص من هذه النعمة بطريقة غير صحيحة، فإما نقوم بتخفيض سعرها أو العمل على توزيعها على الفقراء والمساكين، أو إعطاءها إلى الجيران الذين يملكون بعض الحيوانات والطيور، موضحا أن الخضار مهمة في حياة الإنسان ويجب على كل الجميع أن يحافظوا على هذه النعمة التي أنعم الله علينا بها.                     

الخضروات والفواكه من متطلبات الحياة الأساسية وتعد مصدر رزق لنسبة كبيرة من الناس، ويتواجد في مخيم الزعتري الكثير من المحلات الخاصة ببيع الخضار والفواكه إضافة إلى العربات التي تتجول في أزقة المخيم بين الكرفانات.

إعداد: علاء الحمادي

تصوير: يونس الحراكي

What do shopkeepers do with leftover fruits and vegetables? Some are sold the next day at half price or less, others are distributed to the poor and needy, and the rest are given to people who own animals and birds.

“The Road” wandered the markets and talked to some shop owners. Abo Yazan, a 32-year-old grocer, said, “The vegetables that are not sold in the shop on the same day they are delivered are either distributed to the poor and needy or the pricesare reduced to half or less. Many owners follow the same practice, and this is better than having the vegetables be ruined while they are displayed.”

Abo Mohammed (25years old) said,“We can’t just throw away the fruits and vegetables, so we try to handle them properly, either by selling them at half price or at a lump sum price to the owners of livestock or poultry. In many cases we reorganize these vegetables and sell them again the next day.”

Another shop owner (anonymous) added,“We don’t have the culture of throwing fruits and vegetables away, as it is forbidden in our religion to dispose of this blessing inappropriately.So we either reduce the price or we distribute them to the poor and needy, or give them to the neighbours who have some animals and birds.Vegetables are important for humans and everybody should recognize this blessing that God has given us.”

Fruits and vegetables are essential to life, and selling themisthe main source of income for a lot of people. There are a lot of shops in Za’atari camp which sell fruits and vegetables, in addition to the wagons that roam around the alleys between the caravans.

Alaa Al Hamady 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: