Ready for winter

by Khaldeya Ali (English follows Arabic)

“نحن بانتظار فصل الشتاء فصل الخير والعطاء” هكذا بدأت أم سامر (35 عام) حديثها مع “الطريق” وقالت أنها تعشق هذا الفصل لما له من أجواء جميلة، وتعمل الأن على تهيئة كرفانتها لاستقبال الشتاء من كافة الجوانب.
خزنا المقدوس
ومن تحضيرات الشتاء الهامة في حياة أهالي مخيم الزعتري تقول أم سامر: كان الحديث مع جارتي أم علي قبل أيام حول قدوم فصل الشتاء، وقمنا معا بتخزين “المونة” المتعارف عليها منها “المقدوس، اللبنة، الملوخية، البامية، وورق العنب” وجميها مأكولات لا يستغني عنها السورين في فصل الشتاء.
وتابعت: نقوم بغسل فراش المنزل قبل قدوم فصل الشتاء ونعمل على ترميم أطراف الكرفانة بشكل محكم لحمايتها من الأمطار وضمان عدم تسرب المياه إلى الداخل.
رممنا الكرفان
ولم تختلف تحضيرات أم محمود عما قامت به كل من أم سامر وأم علي، وعملت على ترميم كرفانتها من الخارج لكي لا تتسرب مياه الأمطار إليها، كما عملت على إحكام النوافذ والأبواب جيدا لحماية أطفالها من البرد القارص.
وقالت: أنا وجميع أفراد أسرتي نفضل فصل الشتاء لما له من أجواء عائلية في الجلوس سويا بجانب المدفئة، وعملت على تخزين “الحواضر” المتعارف عليها “المقدوس، ورق العنب، والملوخية” كما ننتظر موسم الزيتون لنقوم بتخزينه أيضا وهو من المواد الأساسية في حياة السورين.
حضرنا ملابس الصوف
أما أم عيسى تؤكد أن تحضيرات الشتاء بسيطة ولا تحتاج إلى جهد كبير للقيام بها، وجميع متلطبات التحضير غير مكلفة، ولا بد من هذه التحضيرات كتجهيز المؤكلات التي أعتاد عليها السوريين في بلدهم وأهمها  المقدوس الذي يعد من ضروريات “المونة” لدى جميع الأسر في المخيم، متمنية من هذا الفصل أن يحمل الخير ليعم على الجميع.
وأضافت: قمت بإخراج جميع ملابس الشتاء خاصة الصوف والستر التي يستخدمها أطفالي وغسلتها، لتكون جاهزة للبس في أي قوت حيث يأتي في أول أيام فصل الشتاء برد قارص غير متوقع وبشكل مفاجئ خاصة أثناء الليل، وعملت أنا وزوجي على ترميم الكرفانة من الخارج وإحكام أطرفها جيدا لكي لا تتسرب مياه الأمطار إلى الداخل.
إعداد: خالدية علي

“We are waiting for winter, the season of goodness and tenderness.” This is how Om Samer (age 35) began her talk with “The Road.” She adores winter because it has a beautiful aura, and now she is working on preparing her caravan for winter from all sides.

Storing Maqdous
Preparing for winter is very important for residents of Za’atari camp. Om Samer says, “I was talking to my neighbor Om Ali the other day about the winter season, and how we both stored ‘provisions’ like maqdous, labaneh, mulukhiyah and okra — all the foods that are indispensable for us during winter.”
She continued, “We also talked about washing all the furniture before winter comes, and about preparing the caravans to protect them from the rain to make sure water doesn’t leak in.”

Caravan Maintenance
Om Mahmoud has carried out the same preparations as Om Samer and Om Ali. She worked on the outside of her caravan to prevent rainwater from leaking in, and secured the windows and doors to protect her children from the bitter cold.
She said, “My family and I prefer winter because we can gather around the hearth. Also, I stored well-known “mezza” like maqdous, grape leaves and mulukhiyah, and later we’ll store olives when the season comes. These are essential foods for Syrians.”

Wool Clothes Preparation
Om Essa maintains that winter preparation is simple and doesn’t take a lot of effort. Gathering the required preparations isn’t expensive, and Syrians were in the habit of processing and storing food even before they left Syria. Maqdous is the most important of all “provisions” for all the families in the camp, and we hope this season holds good fortune for everyone.

She added, “I took out all winter clothes — especially those made of wool — and the jackets that my children will use, and washed them so they’re ready to wear in case the coldness of winter comes unexpectedly and harshly, especially during the night. Also, my husband and I repaired the caravan and sealed the edges well so the rainwater doesn’t leak in.”

Khaldeya Ali

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: