Children are secretly smoking and the reasons are shocking

By Oday Al Hasan (English below).

أطفال يمارسون التدخين من خلف الستار.. والأسباب صادمة

يؤسفي أن أشاهد الأطفال في سن 14 -15 عام يمارسون عادة التدخين في الشوارع وأزقة المخيم، إنه لمن أنواع الضياع الإجتماعي والإنحراف الأخلاقي أن نرى مثل هذه السلوكيات.

الكلمات هذه جاءت على لسان أبو إبراهيم الرجل الأربعيني والذي يجد في تلك السلوكيات كارثة مستقبلية لجيل صاعد يحتاج إلى توعية في ممارسة سلوكه الإجتماعي مع الأهل والأصدقاء واحترام الطرقات.

ويتابع أبو ابراهيم: يمارسون عادة التدخين في أزقة المخيم بشكل سري خوفا من الأهل،  وسرية العادة هذه دليل على درايتهم بأنها سيئة ومرفوضة من المجتمع، ما يتوجب على الجميع مكافحتها من خلال ردعهم والتنبيه عليهم من قبل المارة ومتابعتهم الحثيثة من الأهل، وللأسف الشديد إن عمالة الأطفال سبب رئيسي دفع العديد منهم لممارسة عادة التدخين لدرجة اصبح مبالغا فيها، ولا نعلم ماذا ينتظرنا من هذه السلوكيات السيئة التي اصبحت تتجذر في أطفالنا.

من جهته قال أبو حسن الرجل الخمسيني: هذا الأمر لا يمكن السكوت عنه بل يجب أن يكون هناك قرار واضح وصريح من الأسرة حول متابعت أطفالهم، ويجب مكافحتها بأي شكل من الأشكال، حيث هناك العديد من الأهل لا يعلمون ماذا يفعل ابناءهم من خلف الستار.

وأضاف: الطفولة تحولت من البحث عن الألعاب والأماكن الترفيهية إلى البحث عن أقماع السجائر المنتشرة على الأرض، دون وعي منهم، وهذا لا يشكل خطرا إجتماعيا فقط بل يهدد صحة الأطفال أيضا.

وألقى أبو حسن باللوم في انتشار هذه العادة على الأهل الذين يتوجب عليهم متابعة سلوك أطفالهم بشكل كبير في كافة المراحل العمرية، كون الطفل معرض للإنحراف بسهولة.

“الطريق” حاولت الحديث مع أحد الأطفال حول أسباب ممارسة عادة التدخين وهو يعمل على عربة لنقل الخضار، إلا أنه رفض الحديث وتركنا هاربا، ويبدو تصرفه هذا يعود لعدم معرفة اسرته بهذا السلوك.

وفي المقابل كان للشاب عمر 17 سنة رأي في هذه العادة وقال:  أن الأسباب الرئيسية التي دفعت الأطفال لممارسة عادة التدخين، ترك المدرسة ودخول سوق العمل الشاق، واعتقاد البعض منهم أنه نوع من أنواع الترفيه عن النفس.

وأثناء كتابة التقرير شاهدت “الطريق” أحد الأطفال يمارس التدخين وافق على الحديث معنا لكنه رفض ذكر اسمه، وسألناه عن السبب فكانت الاجابه صادمة بالقول: كنت أذهب مع أصدقائي ونجمع ثمن علبة السجائر ونتقاسمها فيما بيننا وندخن في أحد شوارع المخيم ونهرب من المدرسة لنجد مكان لا يشاهدنا احدا فيه، وتحولت وأصبحت عادة دائمة لدي.

وعدنا إلى رأي الشارع حيث قال أبو مصعب: أن الحل الأساسي لمكافحة هذه السلوك السيء يعتمد بالدرجة الأولى- من وجهت نظره- على أصحاب المحال التي تبيع السجائر ويتوجب عليهم عدم بيعها للأطفال، إلا الذين يعرفونهم جيدا ويشترونها لاباءهم، وبالدرجة الثانية يجب على ولي الأمر أن يتابع تصرفات ابنه، وأن لا يسكت عن أي تصرف سيئ يشاهده وأن يشتم رائحته بشكل دائم ليبقى لديه الرهبة من كشف أمره.

حياة هؤلاء الأطفال تهددها هذه السيجارة، وهي كفن لايدركه من هو بعمر الورود، وتبقى السيجارة كفن يلف رئتي الأطفال تحت مظلة الإهمال المشترك من الأهالي واصحاب المحلات الذي يتوجب عليهم أن يتحلوا بالضمير الحي والخوف على جيل المستقبل.

إعداد: عدي الحسن

“It’s a sad thing to see: children just 14 or 15 years old have started smoking in the streets and alleys of the camp — this is a social loss and a moral digression.” These words came from Abu Ibrahim (age 40), who foresees a future disaster for a rising generation if the children continue down this path. These children need social awareness, taught by friends and family.

He continued, “They smoke in the alleys of the camp secretly because they are afraid of their parents, and they keep it secret because they know it’s bad and society disapproves. We need to discourage these habits through the efforts of the community and the children’s parents. Unfortunately, the increasing amount of child labor is the major reason many of them are smoking. We don’t know the future consequences of these bad habits that have become rooted in our children.”

Abu Hassan (in his fifties) said, “This problem cannot be tolerated, but there must be a clear and firm decision from the children’s families, and it must be combated any way possible; many parents don’t know what their children are doing behind their backs.” He added, “Childhood should be about playing games and looking for places of entertainment, not searching for cigarettes scattered on the ground. They’re not aware it, but this isn’t only socially dangerous but also threatens the health of the children.”

Abu Hassan said the parents were to blame for the spread of this habit, as they must follow all their children’s behavior closely — no matter the child’s age — because children easily stray down the wrong path.

“The Road” attempted to speak to a child about the reason he smokes (he works on a cart, transporting vegetables), but he refused to talk and ran away: this reaction shows that his family doesn’t know he smokes.

Omar (age 17) said, “the main reason these children started smoking is that they left schools and started working, and some of them believe that it’s a kind of entertainment.”

While writing a report, “The Road” saw a child smoking, and he agreed to talk to us but refused to give his name. When asked why, his answer was shocking. He said, “I used to go out with my friends to check the price of a pack of cigarettes, then we’d split the cost and smoke in one of the streets of the camp. Then we started running away from school to find a place with no one in it, and it became a permanent habit.”

We went back to the streets, where Abu Musab told us that in his opinion, shops owners should not sell cigarettes to children unless they know them well and know they’re buying the cigarettes for their parents. Also, the father must monitor his son’s actions, confront bad behavior, and keep watching and smelling his son to make him worried that he might be caught if he starts smoking.

These children’s lives are threatened by cigarettes. Cigarette smoke fills the lungs of children, and the negligence of parents and shop owners are to blame. They must have a conscience, and fear for the generation to come.

Oday Al Hasan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: