Optimism and hope create happiness

By Ruba Al Masri (English below).

التطوع بذور خير

التفاؤل والأمل يصنعان السعادة في النفس، ولم أشعر بهما إلا عندما اصبحت متطوعة في “مجلة الطريق” ومنظمة “الكوست سكوب” بعد الفراغ القاتل الذي كنت أعاني منه قبل التفكير مليا بكيفية الإستفادة من وقتي في عمل مفيد لمستقبل مجهول، ألتحقت بفريق رائع عملت معه طيلة الأربعة شهور الماضية، واستفدت كثيرا من دورات الصحافة التي تعقدها مجلة “الطريق” بشكل مستمر.

أستيقظ باكرا كل صباح و أبدأ بالتفكير عن ماذا سأكتب اليوم؟ واصبحت أبحث عن قصص النجاح بين أهلي في مخيم الزعتري لكي أسلط الضوء عليها من خلال صفحات المجلة. وفي تطوعي هذا تشكلت لي الفكرة الكاملة عن أمر كنت أجهله في نواحي تتعلق بالتصوير والبحث عن المعلومة، واكتسبت المهارة في التعامل مع الأخرين، واحسست أن شخصيتي تطورت وخرجت من الإنطوائية التي شعرت بها طويلا إلى عالم الصحافة الممتع والمتعب في ذات الوقت.

وأشعر بالراحة لأنني أساعد الأخرين للحديث عن معاناتهم وانجازاتهم الأمر الذي يزرع في نفس الكثير منهم التفاؤل والأمل، كما أفرح كثيرا عندما نقوم بتوزيع أعداد المجلة في جميع أرجاء المخيم وهم ينظرون إليها فرحين.

وقبل ذلك تطوعت في منظمة “الكويست سكوب” في دورة “الصديق” التي تعلمت فيها كيفية التعامل مع الصديق، وحل مشاكل المرأة، وتقديم النصائح المتعلق بالزواج المبكر.

جميل أن يشعر الشخص بأهميته وأن يكون ذا فائدة لمجتمعه وهذا يؤدي إلى درب السعادة والمستقبل المشرق، بينما التقاعس والجلوس طويلا في انتظار شيء ما، يؤدي إلى السير في تجاه معاكس في الحياة قد يؤدي دمار المستقبل.

ربا المصري

Optimism and hope lead to happiness. I didn’t feel either of these things until I started working with “The Road” magazine and Questscope. I hated doing nothing, killing time, so I started to think about how I could make the most of my time by doing more useful work even though I didn’t know what my future would hold. So I joined this fantastic team and have been working with them for the past four months. I have really benefited from the media training sessions that were held by “The Road” magazine team.

Now, I wake up early every morning and think, “What will I write today?” I started looking for success stories of the families in Za’atari camp to feature them in the pages of the magazine. Through this volunteer work I’ve learned many things I didn’t know before, like photography, research, and how to work well with others. I feel like my character has changed. I’ve escaped the inward-focus I felt for so long, and I’ve been released to the world of both excitement and fatigue of journalism.

It also feels good that I can help other people talk about their suffering and achievements, which make them become optimistic and hopeful. I love it when we distribute the magazine throughout camp and I see people pouring over its pages.

Before taking part in “The Road,” I volunteered at Questscope and supported the mentoring program. There, as I mentor, I learned how to deal with friends, solve women’s problems and provide early marriage counseling.

It’s a great feeling knowing that you are an important and useful part of society.  Feeling this way leads you down the path of happiness and towards a bright future. On the other hand, sitting, staying stagnant and waiting for something to happen leads down the opposite path, and those are the kind of attitudes that can ruin our future.

Ruba Al Masri

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: