Preparing for winter

by Younes AL-Haraky (English below)

نحضر كرفاناتنا لإستقبال الشتاء

قبل بداية فصل الشتاء يقوم اللاجئون في مخيم الزعتري بتحضير أنفسهم لإستقبال شهر الخير والعطاء، ويبدأون قبل فترة جيدة من دخول فصل الشتاء بتغطية كرفاناتهم بالشوادر ذات اللون البرتقالي لكي تحميهم من تسرب مياه الأمطار، ويتأكدون من سلامة الكرفان ومدى إحكامه لحماية أنفسهم وأطفالهم من البرد القارص الذي يأتي في كل عام.

وما زال العمل جاري على تنظيف الساحات حول الكرفانات لتجنب الوحل والسير فيه أثناء دخولهم وخروجهم، ويعملون على حفر قناوات للمياه لإبعادها عن كرفاناتهم، أثناء الشتاء الكثيف.

أبو رافع يقول أن في بداية شهر تشرين أول من كل عام (شهر 10) نقوم بتأكد من سلامة كرفاناتنا من أجل إستقبال الشتاء، ونعمل على إحكام جميع منافذ الهواء كالنوافذ والأبواب بسبب البرد القارص الذي يأتي في كل عام.

بينما أكد أبو سامي أنه يستخدم الشوادر ذات اللون البرتقالي بسبب سماكتها وجودتها في الإستمار وقت أطول وتحمل الرياح الشديدة في حماية سقف الكرفان، لذلك أنصح الجميع باستخدامها، كما نقوم بتنظيف الباحات حول الكرفان من الأتربة والصرار لكي نستطيع الدخول إلى كرفانتنا والخروج منها دون أن نوحل في الرمال المخلوطة بمياه الأمطار.

وأوضح أبو لؤي أنه يقوم في كل عام بحفر قناوات صغيرة من وظيفتها تبعد مياه الأمطار عن كرفانته، وهي سهلة وبسيطة لا تحتاج إلى عناء، لافتا إلى أهمية أن تحفر هذه القناوات خاصة في الأماكن المرتفعة لتمنع سرب المياه إلى الداخل، كما أقوم أيضا بالتأكد من إحكام النوافذ وأعمل على تنظيف الساحة أمام كرفانتي وبشكل مستمر.

إعداد: يونس الحراكي

تصوير: محمد الحريري

Before each winter, the refugees in Za’atari refugee camp prepare themselves for the season of “goodness and tenderness.” They begin covering their caravans with orange sheets to prevent water leaks and to protect themselves and their children from the freezing cold that comes each year.

They work to clean the yards around the caravans to avoid walking through the mud when going in and out, and work on digging new canals for water to divert it away from their caravans.

Abu Rafe says that every year in the beginning of October they make sure their caravans are in good condition, and make sure to seal all air outlets like windows and doors due to the freezing cold that comes every year.

Abu Samy confirmed that he also uses the orange sheets, due to their quality and thickness and because it can withstand the strong winds for a long time and protects the caravan roof; he advises everyone to use them. “We also clean the yards around the caravans so we can get in and out of our caravans without walking in mud,” he says.

Abu Lo’ai explained how he digs small canals every year to divert the rainwater from their caravans, as the process is simple; he said it’s important to dig these canals in places with a high elevation in order to prevent the water from leaking inside. He also makes sure that all the air drafts are sealed tight.

By Younes AL-Haraky

Photography: Muhammad Al-Hariry

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: