How to use the computer

by Diaa Al-Abood (English below)

كيف تستخدم الحاسوب

إعداد: ضياء العبود

ضمن أسبوع البرمجة للاجئين السوريين تقوم شركة (SAP) بالتعاون مع المفوضية السامية لشؤون اللاجئين بتعليم البرمجة وتدريب المدربين حيث يعمل هذا البرنامج على جدول زمني يهدف إلى تقديم خلفية جديدة عن استخدام الكمبيوتر والبرمجات. “الطريق” ألتقت ايلي لورنس كرم مسؤول البرنامج حيث صرح أنه يهدف إلى تعليم مهارات البرمجة للاجئين والطلاب من عدة دول وخاصة في الشرق الاوسط، حيث يقوم البرنامج على تدريب المدربين للوصول إلى أكبر شريحة لتوسيع نطاق تطوير مهارات البرمجة وذلك لوجود فرص عمل كثيرة في الشركات التي تحتاج إلى الخبرات في مجال البرمجة.

وأضاف: نقوم على تعليم ثلاثة برامج مختلفة وذلك من الأعمار التي تتراوح من 8 إلى 24 عام، وهو برنامج الأكثر شهرة وهو “Scratch2” حيث يهدف هذا البرنامج إلى تعليم كيفية استخدام وتقديم الطفل إلى عالم الحاسوب والبرمجيات من خلال تطبيق وابتكار الألعاب و المعدات البرمجية مما يحفز الطفل على روح الإبتكار والتميز الفكري.

أما القسم الثاني هو “الويب” الذي يركزعلى فئة الشباب ويتضمن تعليم الشباب كيفية صنع وتصميم المواقع على الإنترنت، والقسم الثالث وهو تعليم على نظام “Baseness One  التي تنتجه شركة (SAP) وتستخدمه 53 ألف شركة حول العالم حيث يقوم على تعليم الشباب عمليات المحاسبة والتدقيق بالإضافة إلى تنظيم كافة عمليات الشركة.

وأوضح كرم: لا يقتصر التدريب للاجئين في هذا الأسبوع بل سيستمر من خلال الدورات القادمة التي ستكون بدعم من “UNHCR” ومن خلال تدريب المدربين أو من خلال التعليم “Online” وستقوم (SAP)  بمنح 30 فرصة للمتميزين لتدريبهم على البرمجة في الجامعات والتي ستفتح أفاق وآمال جديدة للشباب. 

قصة نجاح

وألتقت “الطريق” أحمد الرحال أحد المدربين وعن تجربته أخبرنا: في مخيم الزعتري بدأت بشق طريقي بنجاح وذلك بتطوير مهاراتي في مجال الحاسوب وكانت البداية بدورات تدعم موهبتي مثل “ICDL” وفي صيانة الحاسوب و”الفوتوشوب” وكنت مهتما في ما يخص البرمجيات وخصوصا لغة وصيغة “HTML” ولم أستطع متابعتها لعدم وجود دعم أو مراجع داخل المخيم.

وتابع: في أذار الماضي اشتركت مع (SAP) في التعلم على برنامج  Scratch” والتدريب على تصميم مواقع على الإنترنت وبعد متابعة التدريب والتعليم الذاتي أصبحت من المدربين على هذا البرنامج، حيث دعيت لأكون مع زملائي مدربا في أسبوع البرمجة للاجئين لتدريب الأطفال والشباب ودعم مهاراتهم في مجال البرمجة  لإنشاء جيل من المبرمجين والمتميزين في هذا المجال.

In cooperation with the UNHCR, the company SAP is hosting a week of programming for Syrian refugees. This program works through a schedule that aims to train refugees and trainers to provide background information on the use of computers and software. The Road had a conversation with Eli Lawrence Karam, the program’s officer, who said that he aims to teach programming skills to refugees and students from all over the world, especially from the Middle East. The program trains trainers in order to reach the widest range of students, and to expand the development of programming skills as there are many job opportunities in companies that require expertise in the field of programming.

He added, “we teach three different programs for students ages 8 to 24; this program aims to teach how to use “Scratch,” a very common program, and introduce the children to the world of computers and software through innovative games and software to motivate the children to innovate and excel intellectually.”

The second section is “The Web,” which focuses on youth and includes teaching the youth how to create and design online websites. The third section is teaching the “Baseness One” system, produced by SAP, which is used by 53 thousand company around the world.

Karam explained, “this program for refugees is not limited to this week, but it will continue through future sessions, supported by UNHCR, and through training of trainers. SAP will provide 30 opportunities for distinctive students to be trained in programming at universities, which will open horizons and new hopes for young people.

Success story

The Road met Ahmed Al-Rahal, one of the trainers, who told us about his experience. He said he began his path by developing his computer skills, at first through ICDL, Photoshop and computer maintenance courses. He was interested in software, especially the “HTML” language, but could not proceed as there were no references or sources for learning this inside the camp.

He said in March he teamed up with SAP, which helped him learn the “Scratch” program. He continued, “I took a part in designing the online website and I became a trainer in this program, as I was called to be a trainer to train the kids and the youth and to support their skills in the field of programming to establish a new generation of programmers.”

By Diaa Al-Abood

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: