I enjoyed the journalism course

by Muhammad Al-Shawamreh (English below)

استمتعنا بدورة الصحافة

استمتعت كثيرا في دورة أساسيات الصحافة التي أقامتها مجلة “الطريق” وعرفت الكثير عن هذه المهنة التي كنت أجهلها كثيرا، وأنا أعشق القراءة والكتابة ودائما أنظر في نفسي الميل لأن أكون صحافيا في المستقبل.

هذا ما قاله حمزة شبانة 14 عام الذي تجاوز متطلبات دورة الصحافة التي تضمنت معلومات حول تاريخ الصحافة في العالم، وطريقة دخولها إلى الوطن العربي، وأساليب الكتابة الصحافية، والطريقة المثالية في إلتقاط الصورة، وأهمية تمتع الصحافي بأخلاقيات المهنة وإحترام خصوصية الأخرين، وكيفية صناعة الخبر بشكل متقن.

ومن الشباب الذين تجاوز هذه الدورة جنادة الشولي 14 عام الذي كان متحمسا في المحاضرات ويسأل عن كل تفاصيل الصحافة وأهميتها في حياة المجتمعات، وقال: احببت هذه المهنة كثيرا وأتمنى أن أصبح صحافيا في المستقبل، واستمتعت بهذه الدورة التي عرفت من خلالها كواليس كثيرة، وبدأت أحدث أسرتي عن أهمية الصحافة في حياة الناس.

أما مؤنس الشوامرة 14 عام عبر عن سعادته بتجاوز متطلبات هذه الدورة التي تعلم منها الكثير – حسب قوله-  وأن أكثر أمر لفت انتباهه أنها مهنة المصاعب وكان يعتقد أنها عمل سهل وبسيط.

إبراهيم عصام 15 عام أوضح أن دورة الصحافة التي تجاوز متطلباتهاجعلته يفكر مليا في دخول عالم الصحافة ليصبح صحافيا في المستقبل، وقال: تفاعلتمع المحاضرين وأكثر شيء أعجبني في التدريبات العمل الميداني مثل كتابة التقارير وأجراء المقابلات وصناعة خبر، كما كان روح الفريق واضحا بين جميع المشاركين في الدورة.

إعداد: محمد الشوامرة

“I very much enjoyed the Journalism Basics Course offered by The Road magazine. I learned a lot of things about journalism. I love reading and writing and I always see myself as a journalist in the future.” This is what the 14-year-old Hamza Shabana said, a young participant who had passed the journalism course requirements which included information about the history of journalism in the world, the way it was introduced to the Arab world, methods of journalistic writings, photography, journalism ethics and respect of privacy, and how to be a professional journalist.

Janada Alshouli, is another 14-year-old young man who participated in the course, and was always enthusiastic and curious about all the details of journalism and its importance in our societies. He explained, “I love this profession very much and I hope to become a journalist one day. I enjoyed the course and I learned a lot of subtle things in this profession. I even started telling my family about the importance of journalism in people’s lives.”

As for the 14-year-old Mu’anas Al-Shawamreh, he expressed his happiness of passing this course, from which he learned so much, saying that one of the things that drew his attention was that it seems like a very easy and simple profession, while in reality it’s very difficult and challenging.

The 15-year-old Ibrahim Issam elaborated that this journalism course made him think about entering the journalism profession and become a professional journalist, saying, “I interacted with the lecturers and what I like the most is the fieldwork, like writing reports, conducting interviews and writing news.” The teamwork was evident among all the participants in the course.

Muhammad Al-Shawamreh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: