What do you know about Tiger program?

ماذا تعرف عن برنامج “تايجر” ؟

تعليم الفتيات لا يؤثر فقط على حياتهن، بل يؤثر على حياة عائلاتهم والمجتمع ككل. تعليم الفتيات لا يؤدي فقط الى دخل اعلى و لكن يؤدي ايضا الى تأخير الزواج، انخفاض معدل الانجاب، انخفاض معدل الوفيات من الرضع، و زيادة الصحة العامه بشكل عام. الأم المتعلمه أكثر ميلا لتعليم أطفالها من الام التي لم تتح لها الفرصة للذهاب الى المدرسة. الفتيات المتعلمات أقل عرضة للعنف المنزلي، حيث أن التعليم يجعل الفتيات و النساء أقل اعتمادا على الاخرين و يمنحهم الثقة اللازمة للمطالبة بحقوقهم.

تايجر (هؤلاء الفتيات الملهمات يستمتعن بالقراءة) هو عبارة عن برنامج ممول من قبل المفوضية السامية للأمم المتحدة لشؤون اللاجئين من أجل الفتيات السوريات في مخيم الزعتري في الأردن. المخيم يحتوي على  80,000 لاجىء تقريبا. منهم 10,000 على الأقل فتيات شردوا من منازلهم و يعيشون الان في ظروف مؤقتة و غير مستقرة. من خلال هذا البرنامج يمكنهم الوصول الى مجموعة واسعة من المصادر التعليمية عن طريق الانترنت اللاسلكي. و هذا يتيح لهم تجربة التعليم الذاتي باعتبارها عملية نشطة، و تشاركية و مستدامة تتماشى مع الواجبات المدرسية وذات صلة مباشرة لاحتياجاتهم الحالية والمتطورة.

يهدف برنامج تايجرالى:

  1. زيادة الشعور بالقوة و الاتصال بين الفتيات السوريات في مخيم الزعتري.
  2. تنظيم فرق تايجر من هذه الفتيات، حيث تضم 10-14 فتاة بمساعدة من المدربات السوريات ، ودعم بعضها البعض في صنع وتحقيق أهدافهم في الحياة.
  3. تزويد هؤلاء الفتيات بالمعرفة والمهارات والقيم الناتجة من العمل كفريق على واحد أو أكثر من المشاريع التي تعمل على تحسين الظروف المعيشية في مخيم الزعتري.
  4. النجاح في تشجيع العديد من هؤلاء الفتيات بقدر الامكان من اللواتي في خطر  ترك المدرسة ، للبقاء في المدرسة و انهاء تعليمهم الثانوي.
  5. النجاح في تشجيع العديد من هؤلاء الفتيات بقدر الامكان، من الذين لا يذهبون إلى المدرسة، للالتحاق والبقاء في المدرسة لانهاء تعليمهم الثانوي.
  6. التأثير الأعظم و الطويل الأمد هو أن الفتيات سوف يصبحن أكثر اعتمادا على الذات بالمعرفة والمهارات والقيم التي من شأنها تحسين نوعية حياتهم الحالية، وتمكنهم من الاستعداد للمستقبل من خلال بناء حياة منتجة لأنفسهم و لأسرهم و لمجتمعهم.

يطبق برنامج تايجر في ستة من مراكز التعليم المجتمعي التي تفتح بعد المدرسة، مساءا و في نهاية الأسبوع.

Girls’ education does not affect only their lives, but also that of their families and the wider community. Girls’ education does not only lead to higher incomes, but also to delayed marriages, lower birth rates, reduced infant mortality and increased public health in general. An educated mother is also more likely to educate her children than a mother who has not had the chance to go to school. And girls who are educated have reduced exposure to domestic violence, since it makes girls and women less dependent on others and gives them the confidence necessary to claim their rights.

TIGER (These Inspiring Girls Enjoy Reading)is a UNHCR-funded program for adolescent Syrian girls in Za’atari camp in Jordan. The camp contains about 80,000 refugees. At least 10,000 of them are adolescent girls who have been uprooted from their homes and are now living in temporary and unstable conditions. In this program they access a wide range of open educational resources connected by Wi-Fi to a Raspberry Pi server. This enables them to experience self-paced learning as an active, engaging and sustained process that is aligned with the school assignments and directly relevant to their current and evolving needs.

TIGER’s effects:

1. Increase a personal sense of agency, meaning and connection among the adolescent Syrian refugee girls in the Za’atari camp.

2. Organize TIGER Teams of such girls, comprising 10-14 girls who, with assistance from Syrian women coaches, support each other in creating and fulfilling their goals in life.

3. Provide girls with the knowledge, skills and values resulting from working in teams on one or more projects that improve the living conditions of the Za’atari camp.

4. Succeed in encouraging as many such girls as possible who at risk of leaving school to stay in school to complete their secondary education.

5. Succeed in encouraging as many such girls as possible, who are not in school, to enroll in and stay in school in order to complete their secondary education.

6. The greatest long-term effect is that the girls will be more self-reliant with the knowledge, skills, and values that will improve the quality of their lives now and will enable them to prepare for a future in which they will build productive lives for themselves, their families, and their communities.

TIGER Program is implemented in six Community Learning Centers that open after school, evenings and on weekends.

Official communication from Za’atari Camp Management

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: