Animal Welfare

By Mahmoud Al Majaresh (English below)

الرفق بالحيوان

يرفض أبو سليم صاحب  محل للخضار داخل مخيم الزعتري تحميل الحيوانات فوق طاقتها، ويفضل نقل بضاعته إلى محله على مراحل وليس دفعة واحدة كما يفعل البعض.

وأوضح أبو سليم في حديثه لـ “الطريق” أن العديد من أصحاب المحال يعتمدون على “الحمار” في جر عربة البضائع، إلا أن البعض ممن يقودون العربات يضربون “الحمار” بالسوط بشكل مبرح لكي يسرع ويسير بأحمال فوق طاقته، ويعرضوه لجروح كبيرة.

وأضاف: هذا الحيوان من دم ولحم ويتأثر من الضرب ويتألم، لكن للأسف الشديد الكثير من الشباب لا يكترثون لذلك، علما أن ديننا أوصانا بالرفق بالحيوان وعدم إيذائه، وهو وسيلة نقل سهلة، ونحن بحاجة له في ظل ظروفنا التي نعيشها الأن في المخيم.

أحد البائعين برر اسباب ضربه للحمار الذي يساعده في تجواله في المخيم لبيع الخرداوات بأنه حيوان لا يشعر بالضربات التي يوجهها له، وأنه لولا الضرب لما أنجز ما يطلب منه، وتابع: لذلك أنا اضربه دون أذيته، وأنا أعلم جيدا أن ديننا أوصانا الرفق بالحيوان، لكن في النهاية الحيوانات دون عقل ولا تفكر، وبالتالي لا تقوم بعملها وحدها دون أن يوجهها الإنسان.

من جهته قال أبو محمود منتقدا هذه التصرفات أن الإنسان يستفيد كثيرا من الحيوانات التي تجر العربات ويجب إطعامها جيدا والعناية بها، وبدونها لا نستطيع فعل شيء داخل المخيم المترامي الأطراف، فهذه الحيوانات وفرت الجهد والوقت وتساعد في نقل البضائع والأتربة التي نضعها على جوانب الكرفان وأمامه لمنع تدفق مياه الأمطار إلى داخلها، كما تعتبر مصدر رزق للعديد من اللاجئين الذين يتجولون بعرباتهم لبيع بضائعهم.

وقال أبو جهاد أنه يتألم عندما يشاهد التصرفات السيئة التي تتعرض لها هذه الحيوانات، وخاصة “الحمار” الذي يتم ضربه بشدة في السوط، وكلنا نشاهد هذه التصرفات في السوق، وهو في النهاية حيوان لا يستطيع استيعاب ما يطلب منه دون تعليمات من صاحبه عبر حركات معينة بعيدة عن الضرب المبرح، فهناك كلمات وأصوات تفهمها الحيوانات. لذلك علينا الرفق بالحيوان الذي يساعدنا بقضاء حاجاتنا في ظل الظروف الصعبة التي نعيشها وعدم تحميل “الحمار” فوق طاقته وإطعامه جيدا لكي ينجز.

اعداد: محمود المجاريش – تصوير: محمد الديات

Abu Salem, who owns a vegetables shop inside the Za’atari camp, refuses to overload animals and prefers to transport his goods to his shop in stages — not all at once as some people do.

Abu Salem explained to The Road that many shop owners rely on donkeys to transport their goods. However, some people who ride the carts strike the donkey with a whip to make it speed up while the cart is overloaded, which injures the donkey.

He added: “this animal is made of flesh and blood; it’s affected by the blows and feels the pain. Unfortunately, a lot of young men don’t care. Our religion commanded us to treat animals well and not to hurt them. It’s a convenient way of transport, and we need it because of our circumstances here in the camp.”

A seller justified his reasons for hitting the donkey, saying it helps him in traveling around the camp to sell scrap — that the donkey is an animal and doesn’t feel. And without beating it, the donkey will not do what it’s told.

He continued: “that’s why I hit it without hurting it. I know very well that our religion commanded us to treat animals well, but in the end this is an animal without a mind or thoughts. So it will not do its job on its own without human guidance.”

Abu Mohammed criticized these actions and said, “people benefit greatly from animals that pull carts, and they must be fed and treated well. Without them we can’t do anything in this vast camp. These animals save time and effort, and they help transport goods and sand that we put around the caravans to prevent rain water from entering. They are also a source of income for many refugees who travel by cart to sell their goods.

Abu Jihad said it hurts him when he sees these animals suffer. Especially the donkey, which is severely beaten by the whip. “All of us see these behaviors in the market.”

In the end, it is an animal that can’t understand what is being asked without his owner’s instructions. There are sounds and encouragements other than striking that are understood by animals. We must treat animals well — they help serve our needs in the difficult circumstances that we live. Do not overload donkeys and feed them well so they can perform well.

By: Mahmoud Al Majaresh

Photography: Mohammed Al Dayat

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: