“A break” is required

English below…

مطلوب “فرصة”

اعداد: احمد السلامات

تصوير: جعفر الشرع

تواجه المدارس إكتظاظ في عدد الطلبة إضافة إلى الأعداد الهائلة منهم، لذلك قسم الدوام لفترتين الصباحية للإناث والمسائية للذكور، وأدى ذلك لحرمان الطلبة من “الفرصة” الذي من خلالها يتناول الطبلة وجبة افطاره، كما حرموا من استراحة الخمس دقائق بين الحصص الدراسية، ما أثر بحسب البعض منهم على تركيزهم وتشتت الذهن نتيجة تواصل الدروس.

القضية هذه تنطبق على جميع مدارس المخيم، وهي بحاجة إلى حل، فعدد الطلبة كبير في الصف الواحد، ويجب أن يستريح الطلبة لفترة قصيرة من أجل أن يستعيدوا التقاط أنفاسهم من جديد والتركيز مع المعلم

. “الطريق” ألتقت ببعض طلبة للحديث حول الموضوع وكانت البداية مع خالد خطاب (19 عام) حيث قال: من الضروري وجود الفرصة بين الدروس خاصة الحصص الثلاثة الأولى، من أجل أن يستريح الطالب ويلتقط أنفاسه من جديد ويعيد عملية تركيزه مع المعلم، علما أن الدروس المتتالية تجعل الطالب لا يستوعب جيدا ويشعر بالملل وعدم الراحة النفسية.

الطالب حسن الحريري (13 عام) أكد: لا نستطيع أن نفهم بعض الدروس بشكل جيد بسبب عدم وجود فرصة وبسبب الدروس المتواصلة نشعر بالتعب والملل مما يصعب علينا التركيز.

فيما أوضح الطالب محمد مذيد (17 عام): أن الاستراحة ضرورية بين الحصص وأيضا الطالب بحاجة لـ “الفرصة” لما لها من أهمية كبيرة في استعادة التركيز واستراحة الذهن، خاصة في وقت الحر وبسبب الأعداد الكبيرة من الطلاب لا نستطيع أن نبقى في الصف ونحتاج لأن نخرج ولو لخمسة دقائق للتخلص من الضغط. من جهة أخرى قال أحد المعلمين رفض ذكر إسمه أن الهدف من هذا الدوام وعدم وجود فرصة بين الدروس ولو لربع ساعة يعود بسبب ضيق الوقت، فالحصة عبارة عن 35 دقيقة لا تسمح بأن يكون هناك استراحة من هذه الدقائق، وإذا وجدت “الفرصة” والاستراحة فزيزيد ذلك من الدوام المدرسي وسيبقى الطلاب في المدرسة نصف ساعة أو ساعة مما يؤدي إلى زيادة الضغط على الطلاب.

واشار المعلم إلى أهمية الاستراحة بين الحصص و”الفرصة” لكن الظروف لم تسمح بذلك، مطالبا من جميع الطلبة أن يتحملوا الضغط من أجل مستقبلهم ومحاولة تركيزهم أكثر مع المعلم إضاف إلى التركيز على دراستهم في المنزل.

 

“A break” is required

By: Ahmed Al-Salamat

Schools are facing a problem of overcrowded number of students. So, school time is divided into two shifts, morning shift for girls and evening shift for boys. This led to deprive the break time of students. For instance; students have to eat their breakfast during the lesson. Also, they don’t even have the five minutes break between the classes. According to some of the students, this continuous studying causes their lack of concentration, and get distracted

This issue applies to all the schools of the camp, and it needs a solution. Where the number of students in the class is large, they should take a short break in order to be able to concentrate with the teacher.

“The Road” met some students to talk about this issue. It starts with Khalid Khattab (19 years old), he said: “It is important to have a break between the lessons, especially the first three classes, so the student can rest and regain his concentration with the teacher. The unending lessons make the student doesn’t understand well, feel bored and uncomfortable.”f

Another student, Hasan Al-Hariri (13 years old), confirmed: “We can’t understand some lessons well because there is no break between them. We feel tired and bored so it is difficult for us to be concentrated.”

Mohammed Mathed (17 years old), explained: “Taking a break between the classes is important, because the student can regain his concentration and rest his mind. Especially in the summer time, we can’t stay in the classroom because there is a large number of students, we need to go out for at least five minutes in order to take a breath.”

On the other hand, one of the teachers who refused to mention his name, said that the reason, why there is no break between the lessons, even for a quarter of an hour, is due to the lack of time, since one lesson has only 35 minutes. If there is a break, it will increase the school time and the students will stay in the school for additional half hour or hour, which will make the students more stressful.

The teacher emphasizes the importance of taking a break between the classes, but the condition would not allow it. Asking all students to bear the stress in order to have better future, and try to concentrate more with the teacher, in addition to focus on their studies at home.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: