Behavior change skills – مهارات تغيّر السلوك

English bellow..

اعداد: شفاء المحمد والاء معمو

تصوير: حسين السعود

يتابع الكثير من اللاجئين السوريين في مخيم الزعتري تدريبات مختلفة تدعمهم نفسيا بعد كل ما شاهدوه في بلادهم من حروب وصراعات شكلت حاجزا بين قوة شخصيتهم واندماجهم في المجتمع.

والمهارات الحيايتة هي التدريبات التي تعمل على تمكين الأفراد من القيام بسلوك إيجابي يجعلهم قادرين على التعامل الفعال مع الحياة اليومية وتحدياتها.

“الطريق” ألتقت مع نبيل السرحان (32 عام) من الغوطة الشرقية ويعمل مدربا للمهارات الحياتية في الهيئة الطبية الدولية وقال: لم أكن أعرف ما هي هذه المهارات؟ وكنت ممن هم منفصلين عن المجتمع وثقتي في نفسي وبقدراتي لم تكن جيدة إلى حد ما.

لكن بعد خضوعي لتدريبات مختلفة غيرت من شخصيتي كثيرا وهذا ما شجعني على أكتساب خبرة في المهارات الحياتية لأكون مدربا مثابرا في العمل، من أجل أن أكون شخص ناجح، إضافة إلى إفادة أفراد المجتمع الذين هم بأمس الحاجة إليها وخاصة بعد كل ظروف الحرب التي مررنا بها.

وعبر عن أسفه بأنه يوجد أناس كثر في مخيم الزعتري لا يعرفون ما هي المهارات الحياتية؟ لافتا إلى أنها مادة تدريبية تدعم الناس نفسيا وتهدف إلى زيادة الثقة بالنفس وإدارة الغضب والذات وبكل تدريب أقدمه تدخل شخصيات ضعيفة وتخرج منها شخصيات ذات ثقة وقوية.

وختم حديثه بالطلب من اللاجئين أن يبادروا ويلتحقوا بهذه الدورات في أقرب فرصة لهم وسيكتشفون بأنها مفيدة في حياتهم.

بالمقابل “الطريق” تابعت القضية مع اللاجئين وكانت البداية مع الطالبة فاطمة الخطيب (23 عام) التي قالت: كنت لا أثق بنفسي وكنت أعاني من الرهاب وعدم القدرة على الإندماج مع المجتمع لكن مع حصولي على دورة في المهارات الحياتية تغيرت حياتي، وأصبحت أقدم الخطابات في الإحتفالات أمام عدد كبير من الحضور دون أي خوف.

أما اسراء الحريري أكدت: قدمت الكثير من طلبات العمل لكني في كل مرة أفشل في المقابلات، وبعد حصولي على المهارات الحياتية تغيرت شخصيتي وأصبحت قوية، وقبل نهاية التدريب بأسبوع حصلت على عمل مباشرة.

فيما أوضح محمد الزوكاني: أن المهارات الحياتية جعلتني أغير شخصيتي وأصبحت شخص آخر، حيث كنت انطوائي ولا أحب التعامل مع الأخرين بكثرة وأشعر بالرهبة من كل شيء.

وكشف أبو غيث في حديثه أنه كان سريع الغضب ويستفز بشكل دائم، لكنه عندما تلقى دورة المهارات الحياتية استطاع أن يدير نفسه واصبح ممن يحبون المثابرة والعمل وإدارة الوقت لكي يستفيد ويفيد الأخري من حوله.

 

By: Shefa’a Al-Mohammed and Ala’a Ma’amo

Photography: Hussein Al-Saud

Many Syrian refugees in Za’atari camp are attending different training courses that provide psychological support for them. The war and conflicts they had experienced in their country affected their personality and their integration into the society.

Life skills are abilities for positive behavior that enable humans to deal effectively with the demands and challenges of life.

“The Road” met Nabeel Al-Sarhan (32 years old), who is from eastern Ghouta and works as a life skills trainer at the International Medical Corps. He said, “I didn’t know what these skills are. I wasn’t able to blend into the society. I didn’t have self-confidence and my skills were not good enough.”

“My personality has changed a lot after I attended different training courses. I gained experience in life skills and this encouraged me to be a trainer and to be a successful person. Also, the training benefits the society members who are the most in need for these skills, especially after the war conditions we have experienced.”

He regretted that there are many refugees in Za’atari camp who don’t know what life skills are. He emphasized that it is a training course that provides psychological support for people, and aims to increase self-confidence, and improve anger management.

He asked the refugees to join these courses, because they will find that they are useful for their life.

“The Road” stood on this issue and met some refugees. It started with a student Fatima Al-Khatib (23 years old). She said, “I was suffering from social phobia and I wasn’t able to blend into the society. My life has changed when I joined the life skills training. I became able to give a speech in front of a large number of people without any fear.”

Isra’a Al-Hariri explained, “I applied for many jobs but each time I failed in the interview. My personality has changed after I attended life skills course, and I became more confident. I got a job the week before the end of the training.”

Mohammed Al-Zokani explained, “Life skills training changed my personality and I became a different person. Before I was antisocial, and I wasn’t able to deal with others.”

Abu Ghaith revealed in his talk that he was nervous all the time, but when he attended life skills course, he became able to control himself. He works hard and manages his time in order to benefit himself and others around him.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: