Ministry of higher education explains the difference between diploma and training diploma. – التعليم العالي توضح الإختلاف بين الدبلوم التدريبي والشامل

English bellow..

اعداد: فريق الطريق

تصوير: قاسم الشحمة

في رد على تساؤلات الطلبة والعديد من أولياء امورهم في مخيم الزعتري حول الاختلاف بين الدبلوم التدريبي والدبلوم الشامل, خاطبت الطريق المسؤولين في وزارة التعليم العالي بالأردن للإجابة عن استفساراتهم.

وقد اوضح أمين سر مجلس التعليم العالي طارق المصري لـ “الطريق” ان الدبلوم التدريبي عبارة عن “دورة” في حين ان الدبلوم المعتمد الذي يتطلب من أجل دراسته أن يكون الطالب حاصل على شهادة الثانوية العامة الأردنية أو ما يعادلها، ويقبل في التخصص حسب الفرع الذي درسه الطالب فالفرع العالمي له تخصصاته، وكذلك الفرع الأدبي وغيرها من الفروع الأخرى.

وأضاف: للحصول على الدبلوم الشامل والرسمي المعتمد يجب على الطالب تجاوز إمتحان الشامل الذي تشرف عليه وزارة التعليم العالي ويحصل بها الطالب على شهادة يحق له التجسير فيما بعد إذ انطبقت عليه التعليمات وكان معدله يسمح له بالتجسير لدرجة البكالوريوس.

و تواصلت “الطريق” مع وزارة التعليم العالي حيث اعلمنا عن وجود أسس وتعليمات تنظم العملية التعليمية منشورة على الموقع الإلكتروني للوزارة تبين وتوضح جميع ما يدور من أسئلة في آذهان الطلبة وأولياء أمورهم. وينشر هذا الموقع أسس القبول في كليات المجتمع والتجسير إلى البكالوريوس،.

و قال مدير معهد دار العلوم الدولية للتدريب والإستشارات أمير الكردي في إربد لـ “الطريق” أنه يوجد لديهم الكثير من التخصصات منها: إدارة الصيدلة ومستودعات الأدوية، إدارة المستشفيات والسجلات الطبية، تكنولوجيا المعلومات، وإدرة التمريض، لافتا أن المعهد يمنح شهادة الدبلوم التدريبي فقط  لغايات التوظيف. وبمعنى آخر لا يحق لطالب إدارة الصيدلة ومستودعات الأدوية صرف الأدوية في الصيدليات أو المستشفيات فقط يكون عمله إداري وتنظيمي سنوضحها للطلبة على مقاعد دراستهم.

وأوضح أن الشهادة التي يمنحها المعهد معتمدة من وزارة التعليم العالي البريطانية ومصدقة من مركز ضبط جودة التعليم البريطاني، وتصدق أيضا من السفارة الأردنية في بريطانيا ووزارة الخارجية البريطانية ووزارة الخارجية الأردنية، لافتا أنها لا تعتبر شهادة دبلوم رسمية دون الحصول على شهادة الثانوية العامة.

وبين أن العديد من خريجي المعهد حصلوا على وظائف في تخصصاتهم، لافتا أنه يوجد في المعهد طلبة من دول عديدة منها الجزائر، مصر، الخليج، سوريا، والأردن.

وكان بعض الطلبة التحق بكليات المجتمع سواء في العاصمة عمان أو مدينة إربد، على أمل الحصول على دبلوم معتمد يفتح لهم مجال في سوق العمل دون الحاجة الى شهادة الثانوية العامة “التوجيهي”.

 

By: the magazine team

Photography: Qasem Al-Shahmeh

“The Road” met with Ministry of Higher Education officials in Jordan, to answer the questions from students and many of the parents in Za’atari camp about the difference between “diploma” and “training diploma”.

Secretary of High Education Council, Tareq Al-Masri, explained to “The Road” that “training diploma” is for a “training course” while “diploma” is an accredited diploma which requires from the student to have a Jordanian general certificate of secondary education or equivalent.

The students will be accepted based on the stream they studied. Where the scientific stream has its own majors and the literary stream also has its own majors in addition to other streams.

He added: “In order to get diploma , the student should pass comprehensive exam (Shamel) which is supervised by the ministry of higher education. The student will get a certificate, if the student met the requirements and his average allows him for bridging to complete Bachelor degree.”

“The Road” contacted the Ministry of Higher Education, where they informed us that there are rules and instructions published on the website of the Ministry in order to organize the educational process, and answers all the questions of the students and their parents. This website publishes principles of admission in the community colleges and bridging programs.

Ameer Al-Kurdi, the principle of international Dar Al-Oloum for consulting and training in Irbid, said to “The Road” that they offer many programs, such as: pharmacy and drug stores management, medical records and management of medical records, information technology management, nursing management.

He pointed out that they only give “training diploma” for employment purposes. In other words, the student who studied in pharmacy management can’t prescribing drugs in the hospitals or pharmacies. Their work will only be in administration and management. .

He said that the certificate given by the institution is accredited from the Ministry of Higher Education in the United Kingdom, and certified from the quality Training Educational Corporation in UK (QTEC), Embassy of the Hashemite Kingdom of Jordan in London, UK Foreign Office, and Ministry of Foreign Affairs of Jordan.

He pointed out that the certificate will not be accredited without acquiring the general certificate of secondary education.

He explained that many of the institution’s graduates got jobs in their majors. Also, the institution has students from different countries such as, Algeria, Egypt, Arabian Gulf, Syria and Jordan.

Some students joined community colleges in Amman and Irbid, to obtain an accredited diploma that will give them an opportunity to find a job without the need for a general certificate of secondary education “Tawjihi”.

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: