Excavations are for us – الحفريات من أجلنا

English bellow..

كتب: محمد الحراكي

تصوير: عبير العيد

لمسنا في الآونة الأخيرة بأن بعض اللاجئين في مخيم الزعتري يشعرون باستياء من الحفريات بمرحلتها الثانية، والتي يعمل بها حاليا من أجل توصيل خطوط المياه والصرف الصحي إلى جميع الكرفانات، والإستياء هذا سببه إنتشار الغبار وما يحدث من  إغلاقات للطرق أثناء عملية الحفر، ومشكلة الطين أثناء هطول أمطار الشتاء.

لكن السؤال الذي يطرح نفسه هنا ما هو الحل ليتم الحفر دون أن نتعرض جميعا لهذه الأمور؟ يجب أن نتحمل بعضنا قليلا فجميع هذه الأعمال من أجلنا وستوفر لنا الراحة من تعب نقل المياه أو الإتصال مع الصهاريج والمتابعة مع مسؤولي المياه في المنظمات.

إنها خطوة إيجابية بكل ما تحمله الكلمة من معنى، بل يجب علينا أن نساعدهم في عملهم قدر المستطاع من خلال اتباع التعليمات والإرشادات التي يتم نشرها، والتنبيه على أطفالنا بعدم العبث بأدوات العمل والآليات والإبتعاد عن الحفر لكي لا تتسبب بمشاكل ولكي يسير العمل على أكمل وجه.

كذلك علينا أن نراعي في ذات الوقت ضرورة الإغلاقات التي حدثت وستحدث، وأيضا نعلم جيدا أننا تعرضنا للغبار الكثيف والطين أثناء هطول الأمطار، لكن هذه مشاكل مؤقتة سرعان ما تزول عند إنتهاء الحفريات في المكان المحدد.

نأمل من جميع سكان المخيم أن يقفوا يدا واحدة من أجل سرعة الإنجاز، وتسهيل العمل لكي نستطيع الخروج به على أكمل وجه ودون معاناة، ولنشكر جميع المنظمات القائمة على هذا المشروع والموظفين الذين هم الجنود المجهولين في الميدان ويتعرضون بشكل مستمر للبرد القارص في فصل الشتاء ولأشعة الشمس الحارقة في فصل الصيف.

 

By: Mohammed Al-Haraki

Photography: Abeer Al-Eid

We noticed recently that some refugees in Za’atri camp complain about the excavations, which is currently being implemented in order to deliver water and waste water network to all caravans. This complains comes as a result of dust, closing the road during the excavation process, and the accumulation of mud because of the rains.

The question that arises here is what is the solution to do these excavations without being exposed to these problems? We have to be patient because this work is for us, we will get rid of the trouble of getting water, contacting the water tankers, or following up with the water officials in the organizations.

It is a positive step. We should cooperate with the project workers by following their instructions and guidelines that are published, and to warn the children not to play with the machines and equipment and to stay away from the excavations, so as not to cause problems, and to help the workers to complete their work.

Also, we have to take into consideration the necessity of roads closure. Although we will be exposed to heavy dust and mud during the rain, but this is temporary and will disappear when the excavation is completed in the specified place.

We hope that all residents of the camp stand together to speed up the completion of the project, and to facilitate the work so we can finish it without suffering. We thank all the organizations working on this project and the staff who are working in the cold weather during winter and under the sun heat during summer.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: