Work is a dignity – العمل كرامة

English bellow..

 

اعداد: صابر الخطيب وسهيمة العماري

تصوير: محمد الرباعي

هم “جنود مجهولون” يعملون على نظافة المخيم دون كلل أو ملل في البرد القارص اوتحت أشعة الشمس الحارقة تراهم صباحا منهمكون لجعل مخيمنا انظف.

عمال النظافة نحترمهم ونقدر العمل المضني الذي يقومون به ونقف كلنا في وجه من ينظر اليهم نظرة سلبية.

التقيناهم في الطريق وتحدثنا معهم حول هموم العمل فقال أبو رائد (46 عام) أن العمل في النظافة ليس سهلا فهي مهنة صعبة جدا لأنها في الشارع ويتعرض فيها لجميع ظروف الطقس فضلا عن التعب الذي يتحمله عند إزالة الأوساخ عن الطرقات، قائلا: لا تشكل نظرة الناس السلبية لي أي إهتمام، لأنني سعيد بوجود عمل أجني منه المال الذي يساعدني في مصاريف أسرتي.

وتقول أم علاء (35 عام) لا يهمني حديث الناس ونظرتهم، أستيقظ باكرا في أجواء شديدة البرودة من فراشي الدافئ لكي أحصل على قوت أطفالي، وأنا مستمرة في العمل وأصبحت معتادة عليه.

اما أم عمر (41 عام) فتقول ان العمل نعمة للانسان وهو افضل من الجلوس في البيت وطلب مساعدة الغير.

وتضيف ام عمر انها تحتمل العمل في نظافة الشارع في أجواء البرد القارص وتحت أشعة الشمس الحارقة من أجل أن تجد المال لتلبي احتياجات بناتها الثلاثة وهي آرملة دون معيل.

لكنها تعاني من نظرة المجتمع السلبية لها كونها إمرأة تعمل في نظافة الشارع، ما سبب لها اليأس والتوتر من نظرة الناس رغم أنها مقتنعة تماما بأن العمل ليس عيبا، خاصة في ظل الظروف التي يعاني منها اللاجئين السوريين في مخيم الزعتري.

تقول أم عمر: أي عمل يعتمد فيه الشخص على نفسه يعتبر عملا شريفا يجب أن لا يتم النظر إلى عامل النظافة بنظرة دونية، إنه يكد ويتعب للحصول على المال من لكي لا يطلب المساعدة من أحد، يجب أن نشد على أيدي جميع الذين يعملون في هذه المهنة وهم كثر في المخيم.

من جانبه قال أبو محمود (35 عام) وهو لثلاثة اطفال أنه كثيرا من الأوساخ والقمامة التي يتركها الناس بجانب حاوية الحاوية، مما يشكل عليه عبء عند إزالتها، وفي الكثير من الأحيان يحتاج إلى مجرفة لإزالة الطعام والزيوت العالقة في الأرض، داعيا الجميع وتحذيرهم من عدم رمي بقايا الطعام على الأرض وعدم وضع الخبز في حاوية القمامة.

وبين أبو محمود أنه حان الوقت من أجل أن تتغيّر نظرة المجتمع تجاه هذه المهنة، لافتا أن النظافة أساسية في حياة الأفراد والمجتمعات وتدل على ثقافة المجتمع ومن غير المقبول أن يتم النظر إلى عمال النظافة بشكل آخر.

أما أبو معتز (59 عام) وهو أب لثلاثة أطفال قال: عندما يعمل في نظافة الشارع يعاني من آلام في ظهره، خاصة عندما يثني ظهره لالتقاط القمامة عن الأرض وعند تنظيف الشارع ووضع القمامة والأوساخ في الحاوية، معتبرا أن نظرة المجتمع له سلبية، لكن ليس باليد حيلة فهو أمّي لا يعرف القراءة ولا الكتابة لذلك لجأ إلى هذه الوظيفة أو هذه المهنة والعمل ليس عيبا.

 

 

By: Saber Al-Khatib and Suhaima Al-Ammari

Photography: Mohammed Al-Ruba’ee

They are the “unknown heroes” who work on the cleanliness of the camp tirelessly in bitter cold and under the hot sun. We see them working hard in the morning in order to keep our camp clean.

We respect the cleaners and value their hard work that they are doing. We all stand against those who treat them arrogantly.

“The Road” met them and talked about the workers worries. Abu Raed (46) said that working as a cleaner is not easy. It is a hard job because it’s in the street where they are exposed to all weather conditions. In addition to the effort of removing garbage from the streets.

He says: “I don’t care how people look at me, because I am happy to find a job to provide my family needs.”

Um Ala’a (35) says: “I don’t care how people look at me or what they say. I wake up early and I get out of my warm bed in the cold weather, in order to provide my children needs. I will continue in this job, and I am used to it.”

Um Omar (41) says: ” Work is a blessing for humans. It is better than sitting at home and ask for help from others.”

Um Omar said that she endures working on the street in the bitter cold and under the hot sun, so that she can earn money to provide the needs of her three daughters. Because she is a widow and there isn’t anyone to help her.

However, she suffers from the negative look of the community at her, because she is a woman and work in cleaning the streets. This caused her despair and stress despite that she is convinced that what she is doing is not wrong. Especially with the conditions that the Syrian refugees suffer from in Za’atari camp.

Um Omar says: “Any work where the person depends on himself is considered an honorable work. Cleaners should be respected. They work hard to earn money and not ask others for help. We should stand with those who work in this career. They are many in the camp.”

Abu Mahmoud (35) who has three children, says that most of the people leave the garbage beside the waste container. This makes it difficult for him when he removes the garbage. Most of the time he needs to use a shovel to remove food and oils stuck in the ground. He asks everyone not to throw the leftovers on the ground, and to put the bread in the waste container.

Abu Mahmoud explained that it is time for society to change their look towards this career. He pointed out that cleanliness is something essential in the lives of individuals and communities. It is a sign of the society culture. It is unacceptable to look to the cleaners in different way.

Abu Mutaz (59) who is a father for three children, said that when he works to clean the street he suffers from back pain, especially when he bends down to pick up the garbage from the ground, and when he cleans the street and puts the garbage and dirt in the waste container. He thinks that people look for him in a negative way. But he can’t do anything else since he is illiterate, so he can’t find another job.

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: